خدمات

روش های جلوگیری از سرمازدگی درختان

روش های جلوگیری از سرمازدگی درختان
Rate this post

در این مقاله از وب سایت نهالستان طبیعت سبز قصد داریم روش های جلوگیری از سرمازدگی درختان را به طور جامع آموزش دهیم. وقتی به فصل زمستان نزدیک می شوید، باید به فکر محافظت از درختان خود در برابر هوای سخت باشید. هوای سرد و تغییرات شدید دما می تواند درختان شما را در معرض آسیب دائمی قرار دهد. اما چگونه از درختان خود در برابر یخ زدگی محافظت کنید؟

در این مقاله برخی از اقدامات برای اطمینان از اینکه درختان شما پس از یخبندان زمستانی قوی، محکم و خیره کننده باقی می مانند، آورده‌شده‌است. چندین روش درمانی و پیشگیری از آسیب درختان وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید تا درختان خود را از آب و هوای سرد دور نگه دارید.

یخ زدگی سبک بین 29 درجه فارنهایت تا 32 درجه فارنهایت اتفاق می افتد و می تواند گیاهان حساس را از بین ببرد. یخ زدگی متوسط بین 25 درجه فارنهایت و 28 درجه فارنهایت رخ می دهد و به طور گسترده ای برای اکثر گیاهان مخرب است، در حالی که یخ زدگی شدید یا سخت کمتر از 25 درجه فارنهایت است و به اکثر گیاهان آسیب زیادی وارد می کند.

زمانی که انتظار می رود دما بین 36 درجه فارنهایت و 32 درجه فارنهایت کاهش یابد، هشدار یخبندان اعلام می شود، در حالی که زمانی که حداقل 80 درصد احتمال کاهش دما به زیر 32 درجه فارنهایت وجود دارد، هشدار یخ زدگی صادر می شود. آسیب به گیاهان زمانی رخ می دهد که یکی از دو نوع یخ زدگی یا یخبندان رخ دهد:

یخبندان یا یخ زدگی تشعشعی در شب‌های صاف زمانی که گرما به جو بالا می‌رود و سطوح را سردتر می‌کند اتفاق می‌افتد. یخبندان یا یخ زدگی فرارفتی زمانی است که یک توده هوای سرد به داخل حرکت می کند و باعث کاهش ناگهانی دما می شود.

برای جلوگیری از سرمازدگی درختان، درختان را پوشش دهید

هر زمان که انتظار می رود دمای هوا به زیر 32 درجه فارنهایت برسد، درخت خود را بپوشانید. برای به دام انداختن گرمای انباشته‌شده زمین، درختان جوان یا کوچک را با کرفس، ملحفه یا برزنت که تا زمین امتداد می‌یابد بپوشانید و از یک قاب یا چوب برای کاهش تماس بین پوشش و برگ‌های درخت استفاده کنید. می توانید روکش ها را با ریسمان یا گیره لباس در جای خود نگه دارید.

 

همچنین می‌توانید تنه درخت را با یک محافظ پلاستیکی درخت یا هر پوشش محافظ درختی غیرشفاف دیگر بپیچید تا از آن در برابر آفتاب محافظت شود. یکی دیگر از روش‌های عایق‌کاری مؤثر، ریختن خاک تمیز به ارتفاع یک یا دو فوت روی تنه است.

 

درختان را سیراب نگه دارید

کارکردن آبپاش ها در سردترین زمان روز از گرمای نهان آزاد‌شده هنگام تبدیل آب از مایع به جامد استفاده می کند. خاک مرطوب بیشتر از خاک خشک تابش خورشید را جذب می کند و در طول شب گرما ساطع می کند.

 

علف های هرز و چمن را حذف کنید

از آنجایی که خاک لخت در جذب و انعکاس گرما مؤثر است، باید علف های هرز و چمن را از زیر تاج درخت خود حذف کنید.

 

مالچ برای عایق

یک لایه مالچ 1 تا 2 اینچی در اطراف پایه درخت شما به قطر حداقل 3 فوت در از دست رفتن رطوبت خاک جلوگیری کرده و ریشه ها را عایق می کند. مالچ تراشه چوب موثرترین است. به یاد داشته باشید که مالچ را در اطراف تنه درخت انباشته نکنید. زیرا رطوبت بیش از حد خطر ابتلا به حشرات، قارچ ها و سایر آفات را افزایش می دهد.

 

لامپ های حرارتی

در موارد شدید، لامپ های حرارتی با لامپ 100 وات می توانند درختان را گرم نگه دارند، به خصوص اگر برای محافظت از نهال ها در زیر پوشش قرار گیرند. با این حال، این خطر باعث سوختن درخت می شود، بنابراین مراقب باشید که لامپ به گیاه دست نزند.

نشانه هایی که درخت شما از سرما رنج می برد

برگها

سوزاندن زمستان

شاخ و برگ درختان همیشه سبز به دلایل مختلف در طول زمستان قهوه ای یا سفید می شود. آفتاب و باد زمستانی می‌تواند باعث شود، درخت آبی را از دست بدهد که ریشه‌های یخ‌زده‌اش نمی‌توانند دوباره آن را پر کنند، یا تغییرات سریع دما در هنگام غروب خورشید می‌تواند باعث آسیب رساندن یا مرگ شاخ و برگ شود.

نحوه محافظت: برای جلوگیری یا ترمیم تغییر رنگ شاخ و برگ کار زیادی نمی توانید انجام دهید، اما می توانید سعی کنید بادهای تند را با کرفس یا شاخه های کاج از بین ببرید.

ریشه ها

فراست Heaving

یخ زدن و آب شدن مکرر خاک در هوای سرد باعث انبساط و انقباض خاک‌شده و به ریشه ها آسیب می رساند در نتیجه درختان جدید از زمین خارج می شوند.

نحوه محافظت: با یک لایه مالچ 4 تا 6 اینچی می توانید از بالارفتن خاک جلوگیری کنید و دمای خاک را ثابت نگه دارید.

آسیب ریشه

ریشه اکثر درختان و درختچه ها در دمای کمتر از 10 درجه فارنهایت می میرند زیرا دمای خاک بسیار بالاتر از دمای هوا است و خاک کندتر از دمای هوا سرد می شود. ریشه ها نسبت به ساقه ها مقاومت کمتری دارند و در زمستان به سرعت ساقه ها، شاخه ها و جوانه ها به خواب نمی روند.

نحوه محافظت: ریشه درختان تازه کاشته‌شده را با 3 تا 4 اینچ مالچ بپوشانید و مالچ را حدود 6 اینچ از تنه دور نگه دارید. برای کاهش نفوذ یخبندان و پر کردن شکافهای موجود در خاک اطراف گیاهان جدید با خاک بیشتر، به شدت آبیاری کنید.

اندام

اندام های شکسته

برف و طوفان های یخ شدید با خم‌شدن و شکستن شاخه ها باعث آسیب می شوند. حساس ترین درختان همیشه سبز و درختانی با ساقه های متعدد یا شاخه های باریک هستند.

نحوه محافظت: شما باید درختان کوچک را با نوارهای فرش، پارچه محکم یا جوراب های نایلونی به هم بپیچید، اما به یاد داشته‌باشید که در بهار بسته‌بندی‌ها را بردارید تا ساقه بتواند آزادانه حرکت کند. همچنین برای از بین‌بردن چندین رهبر و شاخه های ضعیف، کاهش آسیب برف و یخ، باید هرس مناسبی انجام دهید. درختکاری حرفه ای نیز باید شاخه های اصلی را برای درختان بزرگ و چند ساقه به هم متصل کند.

از بین رفتن

درختان و درختچه های برگریز ممکن است در طول زمستان سرد دچار خشکی ساقه و مرگ جوانه شوند.

نحوه محافظت: برای جلوگیری از این اتفاق نمی‌توانید مراقبت زیادی از درخت انجام دهید. فقط با هرس‌کردن، کود دادن یا آبیاری درختان در اواخر تابستان زیاده‌روی نکنید.

 

ترک های فراست

نوسانات مکرر دما می تواند باعث شود که لایه های داخلی پوست منبسط و منقبض شوند و در نهایت ترک بخورند. ترک‌های یخبندان احتمالاً درخت شما را نمی‌کشند، اما حشرات و بیماری‌ها را دعوت می‌کنند.

چگونه از آن محافظت کنید: تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که درخت خود را در طول فرآیند التیام خود به حال خود رها کرده و به طور فعال در بهار برای حمایت و تشویق رشد جدید آن را بارور کنید.

آفتاب سوختگی

سوزش‌خورشید زمانی اتفاق می افتد که نواحی ترک‌خورده پوست مرده وجود داشته‌باشد که خورشید در روزهای سرد زمستان آن را گرم می کند تا فعالیت را تحریک کند. هنگامی که چیزی جلوی خورشید را می گیرد، دما به سرعت کاهش می یابد و بافت فعال پوست را از بین می برد. نتیجه تغییر رنگ، و گاهی فرورفتگی ناحیه پوست در سمت جنوب غربی درخت است.

درختان جوان، درختان تازه کاشته‌شده و درختان پوست نازک مانند گیلاس، خرچنگ، ملخ عسلی، نمدار، افرا، خاکستر کوهی و آلو مستعد ابتلا به سوزش آفتاب هستند.

نحوه محافظت: می توانید با پیچاندن تنه با محافظ های سفید برای انعکاس نور خورشید و نگه داشتن پوست در دمای ثابت از ایجاد آفتاب جلوگیری کنید.

 

چگونه به درخت خود در بهبود آسیب سرما کمک کنیم؟

برای جلوگیری از سرمازدگی درختان از هرس اجتناب کنید

بلافاصله هرس نکنید و منتظر بمانید تا ببینید چه چیزی در بهار جوانه می‌زند. آسیب اغلب آنقدرها که در نگاه اول به نظر می رسد بد نیست و رشد جدید ممکن است از بافتی که در ابتدا مرده به نظر می رسید جوانه بزند. شما باید هر گونه میوه یخ‌زده را از درختان خود حذف کنید.

 

سفید کردن

اگر درخت شما به شدت سایه خود را از دست داده‌است، می توانید بخش های بدون سایه تنه درخت و شاخه های درخت را با یک پوشش فیزیکی (برزنت، ورقه، ورقه پلاستیکی) یا سفید کاری نوعی رنگ ساخته‌شده از آهک خشک‌شده و گچ پوشش دهید.

 

ترمیم آفتابگیر

می توانید از یک چاقوی تیز و استریل‌شده برای جدا کردن پوست درختان‌مرده که در اثر آفتاب سوختگی آسیب‌دیده‌اند استفاده کنید. گوشه های تیز را گرد کنید تا به بهبود درختتان کمک کنید. زخم را باز و بدون پوشش بگذارید و رنگ یا قطران را روی محل نزنید. اگر در حال درمان درختی هستید که مستعد ابتلا به قارچ است، محل زخم را با قارچ کش اسپری کنید.

 

کدام درختان بیشتر مستعد سرما هستند؟

درختان استوایی، نیمه گرمسیری و میوه احتمالاً آسیب سرمازدگی را متحمل می شوند. درختان جوان و تازه کاشته‌شده نیز به راحتی در اثر دمای یخ زدگی آسیب می بینند.

 

سؤالات متداول درباره جلوگیری از سرمازدگی درختان

چه مدت طول می کشد تا درخت از آسیب سرما بهبود یابد؟

درختان سالم و مستقر باید طی چند هفته بهبود‌یافته و رشد بیشتری ایجاد کنند.

چگونه متوجه می شوید که درختان شما پس از یخ زدگی مرده اند؟

با خراشیدن‌پوست درخت در اواخر زمستان می توانید متوجه شوید که درخت مرده‌است. اگر مواد زیر سبز باشد، پس بافت هنوز زنده است. اگر پوست شروع به ترک‌خوردن و پوسته‌پوسته‌شدن کرده‌است و زیر آن قهوه ای و خشک است، یعنی بافت مرده است.

چگونه درختان از یخ زدگی زنده می مانند؟

درختان برای زنده‌ماندن در زمستان وارد حالت کم آبی و غیرفعال می شوند زیرا آب کمتر به معنای انبساط کمتر در هنگام یخ‌زدن است. برخی از درختان برای آماده‌شدن برای زمستان قند بیشتری تولید می کنند و زمانی که شکر در آب حل می شود، نقطه انجماد آب را کاهش می دهد و به عنوان یک ضد یخ طبیعی عمل می کند.

نهالستان طبیعت سبز ، مرکز خرید نهال

نهالستان طبیعت سبز مهندس محرمی واقع در (میاندوآب) بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده نهال با مجوز تولید نهال در غرب کشور با همکاری ناظرین و کادر مجرب جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی می باشد. طبیعت سبز بیش از سه دهه است که در زمینه تولید و فروش بیش از ( ۴۰۰ نوع انواع نهال مثمر و غیر مثمر) فعالیت میکند. این نهالستان به صورت تخصصی در زمینه نهال گردو فعال است. طوریکه  سالیانه ۵ هکتار از انواع نهال گردو پیوندی و غیر پیوندی (بذری، ژنوتیپ برتر، خوشه ای) زیر کشت دارد. این نهالستان سالیانه حدود ۳۰۰ هزار اصله نهال شناسنامه دار و مجوزدار تولید و به داخل و خارج از کشور ارسال می نماید. جهت خرید نهال با قیمت فروش مناسب با کارشناسان این نهالستان در تماس باشید.

 

 

.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *