خدمات

یخ آب زمستانه چیست؟

یخ آب زمستانه چیست؟
Rate this post

در این مقاله از وب سایت نهالستان طبیعت سبز به معرفی یخ آب زمستانه خواهیم پرداخت. همچنین برای سفراش ارقام نهال در ارتباط باشید. آبیاری زمستانه می‌تواند در سال هایی که بارندگی به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد در حفظ سلامتی گیاهان و زنده ماندن جوانه ها بسیار تاثیر گذار باشد. آفات زیادی برای گذران از زمستان به خاک و یا پوشش‌های گیاهی سطح خاک نفوذ میکنند . البته می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف (فیزیکی، زراعی و …) با آنها مقابله کرد. یخ آب زمستانه یکی از روش های فیزیکی ، تاثیر گذار و کم هزینه برای کنترل این آفات است.

مزایای استفاده از یخ آب زمستانه

با نفوذ آب به خاک‌سطحی و یخ‌زدن آن ، حجم‌آن نیز افزایش یافته و پس از پایان‌زمستان و با گرم‌شدن هوا که یخ‌ها آب می‌شوند. درنتیجه خاک حجم خود را حفظ می‌کند و لایه اسفنجی از خاک که در سطح زمین به جای می‌ماند از خروج آب از طریق لوله های مویین جلوگیری نموده و در نتیجه زمین آب کمتری از دست خواهد داد. از طرفی خاک پوک‌شده و شرایط خاک برای توسعه ریشه و نفوذپذیری آب و هوا بهبود خواهد یافت.

گرمایی که در اثر یخ زدن آب (گرمای نهان یخ) به سطح زیرین خاک منتقل می‌شود، این لایه ها را در برابر سرما محافظت نموده و می‌تواند در حفظ کارایی میکرو ارگانیسم های مفید خاک مؤثر باشد.

در فصول سرد سال تبخیر و تعرق گیاه به شدت کاهش یافته و به صفر نزدیک می‌شود. در این شرایط تبخیر و تعرق و جذب آب از طریق ریشه ها در حد صفر است. اگر بارندگی کافی صورت نگیرد و زمین خشک باشد ممکن است فشار اسمزی در گیاه کاهش یافته و گیاه در معرض نفوذ بیشتر سرما قرار بگیرد، تحت این شرایط یخ آب زمستانه با قرار دادن آب کافی در اختیار گیاه می‌تواند وضعیت را تغییر داده و از گیاه در برابر سرمازدگی محافظت نماید.

کنترل آفات با کمک یخ آب زمستانه

یخ آب زمستانه علاوه بر تأثیر زیادی که بر کنترل آفات (تخم‌ها، لاروها و حشرات کامل) دارد، می‌تواند در کاهش نسبی بسیاری از بیماری های قارچی و باکتریایی نیز مؤثر باشد.

دو آفت بسیار مهم که در سال های اخیر خسارت های جدی و جبران ناپذیری را در باغات میوه و مزارع به کشاورزان تحمیل نموده اند کرم سفید ریشه و آبدزدک، هستند. استفاده مکرر از سموم علاوه بر آسیب های بسیاری که بر محیط زیست وارد می‌کند می‌تواند برای کشاورزان هزینه زیادی داشته باشد در حالی که استفاده از یخ آب زمستانه و غرقاب کردن زمین می‌تواند برای کنترل این آفات بسیار کارآمد باشد.

 

اهمیت و نقش یخ آب زمستانه در کنترل آفات

با غرقا‌کردن خاک اطراف ریشه و پس از یخ‌زدن آب در بخش‌های بالای خاک، میزان هوای درون خاک به شدت کاهش‌یافته و بخشی از آفات و کرم‌های خاکزی نیز بر اثر کمبود هوا از بین‌می‌روند. بخشی از آفات که در بین باقیمانده های گیاهی زمستان گذرانی میکنند نیز ممکن است بر اثر ایجاد کریستال های یخ و آسیب به جلد بدن آن‌ها از بین بروند. به عنوان مثال، در مورد کرم سفید ریشه که در سال های اخیر باعث خسارت های فراوانی شده‌است می‌توان با استفاده از یخ آب زمستانه، بخش زیادی از آن‌ها را نابود کرده و جمعیت آفت را به خوبی کنترل نمود.

شرایط مناسب برای انجام یخ آب زمستانه

برای آماده‌کردن شرایط زمین برای انجام موفق این کار بهتر است در پاییز خاک را به طور سطحی شخم بزنید. این کار باعث می شود آب به خوبی در خاک نفوذ کرده و یخ آب اثربخشی بیشتری داشته باشد.

نکته

توجه داشته باشید که بهترین دما برای یخ آب زمستانه خصوصاً در باغات، منفی ۷ درجه سانتی گراد است. بنابراین در ‌مناطقی که سرمای‌هوا در طول‌زمستان به حد‌کافی برای یخ‌زدن آب در سطح خاک نمی‌رسد، نمی‌توان از این روش به طور مؤثر استفاده نمود. همچنین دماهای خیلی پایین (کمتر از منفی ۱۰ درجه سانتی گراد) نیز ممکن است باعث آسیب به تنه و طوقه درختان و دیگر گیاهان کشت‌شده‌گردد.

تأثیر یخ آب زمستانه بر بهبود خصوصیات فیزیکی خاک

یخ آب زمستانه علاوه بر کاهش شدید آفات، می‌تواند در بهبود خصوصیات فیزیکی خاک هم مؤثر باشد. زمانی که آب به داخل خاک نفوذ می‌کند و خلل و فرج خاک را پر می‌کند. در صورتی که بر اثر کاهش دما شروع به یخ‌زدن نماید. حجم ذرات آب افزایش‌یافته و باعث جدا‌شدن ذرات خاک از هم می‌شود. این اتفاق اغلب در مورد خاک های رسی و سنگین بسیار سودمند است. با افزایش‌تخلخل در‌بین ذرات خاک، نفوذ آب و هوا به‌درون خاک بیشتر‌گردیده و جذب مواد غذایی نیز در این خاک ها افزایش خواهد یافت.

یخ آب زمستانه معمولا از اوایل زمستان آغاز‌شده و در طول دوره سرما حداقل یک‌بار انجام می‌شود. برای این کار ابتدا زمین را به صورت سطحی شخم می‌ زنند و سپس آبیاری را انجام می‌دهند تا آب در خاک سطحی نفوذ کند. البته بهتر است این کار یک روز قبل از این که دما به زیر صفر برسد انجام شود تا پس از نفوذ آب به درون خاک و کاهش دما، آب یخ زده و بتواند به طور مؤثر آفات را کنترل نماید. این کار نیاز به مصرف سموم شیمیایی را به شدت کاهش داده و نقش زیادی در سلامتی آب، خاک و مواد غذایی خواهد داشت. یخ آب زمستانه همچنین باعث کاهش هزینه ها برای کشاورزان می‌شود و نقش چشمگیری در کیفیت محصولات و سود نهایی کشاورزان خواهد داشت

جمع‌بندی

یخ آب زمستانه یکی از راه های کم هزینه و مؤثر برای افزایش پوکی و خلل و فرج درون خاک و مبارزه با آفات خاکزى (مثل کرم سفید ریشه، آبدزدک، زنجره مو و …) و جوندگانی مثل موش و همچنین کنترل برخی از عوامل بیماری ‌زا است.

 

نهالستان طبیعت سبز ، مرکز خرید نهال

نهالستان طبیعت سبز مهندس محرمی واقع در (میاندوآب) بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده نهال با مجوز تولید نهال در غرب کشور با همکاری ناظرین و کادر مجرب جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی می باشد. طبیعت سبز بیش از سه دهه است که در زمینه تولید و فروش بیش از ( ۴۰۰ نوع انواع نهال مثمر و غیر مثمر) فعالیت میکند. این نهالستان به صورت تخصصی در زمینه نهال گردو فعال است. طوریکه  سالیانه ۵ هکتار از انواع نهال گردو پیوندی و غیر پیوندی (بذری، ژنوتیپ برتر، خوشه ای) زیر کشت دارد. این نهالستان سالیانه حدود ۳۰۰ هزار اصله نهال شناسنامه دار و مجوزدار تولید و به داخل و خارج از کشور ارسال می نماید. جهت خرید نهال با قیمت فروش مناسب با کارشناسان این نهالستان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *